Je bekijkt nu De Hookgrip

De Hookgrip

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Toepassen
  • Bericht reacties:0 Reacties
Een “hookgrip” is de term die gebruikt wordt voor het vastpakken van de barbell op een manier waardoor je meer grip krijgt op de barbell. Dit is bereikt door de handpalm tegen de barbell aan te drukken, je duim om de stang naar binnen te draaien en daarna je vingers over je duim heen te vouwen. De meeste mensen kunnen de duim met twee vingers vastpakken en hebben de andere twee vingers direct over de stang heen. Het voordeel van het gebruiken van een “hookgrip” is dat de barbell bijna niet kan losschieten bij het liften van zware gewichten, iets wat wel kan gebeuren als je geen hookgrip gebruikt. Het gebruik van een hookgrip zorgt ervoor dat grip-kracht niet de limiterende factor wordt bij een oefening. Dit is belangrijk in oefeningen zoals de snatch en de clean en jerk. Het enige probleem kan zijn dat voor iemand die net begint met het gebruiken van de hookgrip is dat het onprettig en onnatuurlijk aanvoelt. Voor de meeste mensen duurt het ongeveer 1 a 2 weken voordat de hookgrip normaal aanvoelt.

Nadelen Hookgrip

Een van de nadelen van het gebruik van een hookgrip is dat wanneer je een hoog aantal herhalingen op een oefening zoals de snatch, uitvoert in een korte tijd, dat de huid op de duim en de huid tussen de wijsvinger en de duim kan gaan irriteren. Daarom is het raadzaam om voor workouts waarin dit het geval is, ook te trainen op het liften zonder hookgrip.   Wanneer je aan de slag gaat met de hookgrip zorg er dan voor dat je de tijd neemt om te wennen aan deze manier van vastpakken. Begin met een relatief laag aantal kilo’s en bouw rustig op naar  hogere gewichten. Het gebruik van een hookgrip tijdens de deadlift is vaak pijnlijker voor de duim omdat het aantal kilo’s dat getild kan worden bij een deadlift gemiddeld een stuk hoger ligt dan bij een snatch of clean en jerk. Uiteindelijk zal het gebruiken van een hookgrip jou helpen om je grip op de barbell te verbeteren en zal daarom bijdragen aan het behalen van meer getilde kilo’s! Succes!

Deel deze Blog!

Facebook
Twitter
WhatsApp

Geef een reactie