Je bekijkt nu Fix je squat : Heupen die naar achter schieten  

Fix je squat : Heupen die naar achter schieten  

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Trainen
  • Bericht reacties:0 Reacties

Iedereen die regelmatig squat heeft het weleens gehad. Tijdens een (te) zware squat kom je omhoog vanuit de bodem positie van de squat en schieten je heupen naar achter waardoor je gewicht naar voren verschuift. Naar veel gepuf en gesteun sta je op en heb je het gewicht ondanks de moeite gehaald. Het probleem met deze “goodmorning squat” is dat er een groot deel van de belasting op de rug aankomt en deze manier van squatten geen overdracht heeft op de olympic lifts. In dit artikel behandel ik hoe dit probleem ontstaat, waarom je dit niet wilt en hoe je het kunt fixen.

 

Hoe ontstaat het probleem?

Er zijn meerdere oorzaken waardoor iemand niet met een rechtop postuur zou kunnen squatten. Een van die oorzaken is gelimiteerde enkelmobiliteit. Iemand met weinig enkelmobiliteit kan niet rechtop onderin een squat zitten en zal daarom meer naar voren vallen wanneer er geprobeerd wordt om diep te squatten. Bij het opstaan zal het in dat geval ook moeilijk zijn voor de lifter om weer tot een mooie rechte positie te komen. Het verbeteren van de enkelmobiliteit is een langzaam process maar zeker de moeite waar om voor alle squatvarianten je positie onder de stang te verbeteren.

Wat ook het probleem kan zijn is dat de benen zwakker zijn dan de heupen en dat je daarom naar voren kantelt op je zwaardere sets maar hier op de lichtere sets hier nog geen last van hebt. Dit is waarschijnlijk het geval omdat je benen bij de lichtere sets nog sterk genoeg zijn maar bij de zwaardere sets de hamstrings en glutes een groter deel voor hun rekening nemen.

Ook is er duidelijk een verschil te zien tussen lifters met lange/korte benen en lange/korte “femurs” (bovenbenen). Iemand met lange femurs is anatomisch benadeeld ten opzichte van iemand met korte femurs en daarom een veel grotere weg moeten afleggen dan iemand met korte femurs. Vaak zie je dan ook dat langere lifters meer moeite hebben met het behouden van een “trotse houding” oftewel een borst die vooruit staat en het opstaan vanuit de benen.

Waarom wil je niet dat je heupen terug schieten?

Wanneer de heupen terug schieten met een squat komt al het gewicht op de rug terecht. Hierdoor kun je niet meer goed gebruik maken van je benen. Met deze “techniek” zul je veel eerder op een plateau terecht komen omdat je de grootste spiergroep van je lichaam niet voldoende aanspreekt. Ook zorgt het naar achter schieten van de heupen dat je evenwichtspunt verschuift en hierdoor zul je vaak uit balans raken. Dit zorgt niet alleen voor een minder hoge squat maar is ook nog eens erg gevaarlijk met het oog op blessures.

De Fix

Om je lichaam aan te leren om rechtop omhoog op te staan is het ten eerste belangrijk dat je de tijdens je squats bewust bezig bent om de borst vooruit te houden en rechtop omhoog te komen. Gooi je ego uit het raam en begin met lage gewichten en bouw langzaam op in gewicht om het juiste bewegingspatroon erin te slijten. Het gebruiken van een pause onderin de squat is voor alle squat varianten een aanrader omdat je hierbij ook nog mobiliteit en stabiliteit kan verbeteren. Squat samen met iemand en zorg dat je bij elkaar meekijkt (en spot).

https://youtu.be/eNZVnpp9now

Wil je een uitgebreide uitleg over dit probleem, check dan dit filmpje van de “Squat University”

Bedankt voor het lezen  en veel trainingsplezier toegewenst.

#getunderthebar

Geef een reactie