“Gewoon” trekken

“Gewoon” trekken

Magnesium, check. Straps, check. In de startpositie, check. En dan begint dat stemmetje ergens achter in je hoofd te praten: “Let op de stang dicht langs de benen te trekken. Focus op die core spanning. Denk eraan de schouders over de stang te houden. Let op die tweede pull.” Vaak willen we alles perfect doen, logisch want dat er bij ons mensen nou eenmaal in. Maar is dit altijd iets goeds of kan het soms ook tegen je werken? Gewoon trekken is een kort verhaal over mijn uitdagingen binnen het gewichtheffen.

Nadenken over de lift

Van mijzelf weet ik dat ik in mijn hoofd kan gaan zitten tijdens het trainen en er dan weer lastig uit kom. In theorie weet je wat er allemaal moet gebeuren tijdens een lift, maar in de praktijk moet dit allemaal binnen een enkele seconde worden toegepast. Het liefst zou je de oefening in slow motion uit willen voeren om even uitgebreid elk aspect van de lift perfect op elkaar af te stemmen. Helaas hebben wij geen pauzeknop en moeten we er het beste van maken tijdens die éne seconde.

Mijn ‘aha’ momentje

Het helpt dus niet om veel na te gaan denken tijdens de lift over wat je allemaal moet doen, dit zorgt alleen maar voor verlies in explosiviteit. En juist die explosiviteit is zo ontzettend belangrijk om wel dat gewicht boven je hoofd te krijgen. Voor mijzelf kwam dit moment van besef tijdens een van de groepstrainingen met Get Under The Bar, toen ik al vier pogingen erop had zitten om hetzelfde gewicht te snatchen. Hierbij kan de nadruk worden gelegd op “poging”, aangezien de barbell telkens een ander idee had over welke kant hij bedoeld was op te gaan.

In mijn hoofd begon ik te analyseren wat er mis ging en elk detail moest even worden doorgenomen. De knokkels moesten meer naar beneden, let erop niet naar achteren te springen tijdens de voetverplaatsing, begin pas aan de tweede pull als de stang bij de heupvouw is, enzovoort, enzovoort. Vervolgens stapte een van de trainers op mij af en zei dat ik “gewoon moest trekken”, niet teveel moest nadenken en de oefening in een beweging moest afmaken. “Gewoon trekken?” dacht ik. Het leek mij toch echt te simpel verwoordt, maar ach wat viel er te verliezen.

Vervolgens stapte ik op de bar af, verstand op nul en hupsakee in één beweging omhoog. En ja hoor, daar vloog de stang zowaar de lucht in. Goed geplaatst en in één keer in een overhead squat!

Vertrouwen hebben

Gewichtheffen gaat om perfecte timing, de juiste plaatsing en goed verdeelde krachten. Elk detail telt en kan ervoor zorgen dat je die lift wel of niet haalt. Maar is het daarom ook goed om over elk detail na te gaan denken? Uit mijn ervaring is dit een balans, weten wanneer je dat wel en wanneer niet moet doen. Het is beter om op licht gewicht de fijne details bij langs te gaan. Met een lichter gewicht spelen explosiviteit en kracht een minder grote rol.

Op een bepaald moment is het belangrijk om techniek enigszins los te kunnen laten, vertrouw op het geheugen van jouw spieren. Het is namelijk zo dat spiergeheugen bepaalde vaardigheden onbewust opslaat, waardoor de geleerde bewegingen bijna automatisch worden uitgevoerd (Johnstone, 2017, para. 6). Vertrouw daarom op jouw eigen lichaam bij het uitvoeren van die zwaardere lift en focus op details tijdens techniektrainingen. Soms moet je “gewoon trekken”.

Geschreven door Dagmar Besteman, Sport Studies.

Referenties: Johnstone, A. (2017, 14 december). The amazing phenomenon of muscle memory. Verkregen van https://medium.com/oxford-university/the-amazing-phenomenon-of-muscle-memory-fb1cc4c4726

Geef een reactie

Sluit Menu
×

Winkelmand