Lifting Fix 2: De stang van je af slaan tijdens een snatch of clean.

Lifting Fix 2: De stang van je af slaan tijdens een snatch of clean.

Een van de meest gemaakt fouten tijdens een snatch of clean is het van je af slaan van de barbell. De stang wordt in de heup getrokken maar vervolgens van het lichaam “afgestoten”. De beweging ziet er uit als een kettlebell swing waarbij de heup naar voren wordt gegooid en de stang deze beweging volgt. Deze fout zorgt voor een swing beweging waarbij de barbell een sub-optimale beweging van het lichaam afmaakt. Deze beweging veroorzaakt horizontaal momentum die weer zorgt voor snelheidsverlies en instabiliteit. In dit artikel behandel ik hoe je deze fout kunt herkennen, aanpakken en voorkomen.

Hoe komt het dat ik de stang van mijn lichaam af sla?

Er zijn meerdere beweegpatronen die kunnen leiden tot het van je af slaan van de barbell. De meest voorkomende is dat de lifter met zijn of haar heupextensie de heupen naar voren beweegt zoals met een kettlebell-swing. Dit zorgt dat niet recht-omhoog gaat maar met een boog van het lichaam af naar boven wordt geslingerd. Daarnaast kan het zijn dat de lifter de heupen wel recht omhoog strekt alleen de ellebogen te vroeg laat zakken waardoor de stang van de lifter weg beweegt tijdens het omzetten.

Wat ook vaak gebeurd is dat de lifter zich nog niet helemaal heeft uitgestrekt en nog niet helemaal rechtop is gekomen, maar wel de 2e en vervolgens 3e pull inzet. Dit heeft als gevolg dat de stang onmogelijk in een rechte lijn langs het lichaam omhoog kan en hierdoor van het lichaam af beweegt.

Hoe fix ik dit probleem?

Om de heupen op een juiste manier te strekken en zo de stang niet van je af te slaan zijn er een aantal que’s die ik veel gebruik. Ik heb ze hieronder opgeschreven:

1. Strek de heupen uit zoals bij een vertical sprong recht omhoog(geen kettlebell swing!).
2. Strekt de knieën volledig uit naar achteren (niet naar voren duwen!).
3. Breng het lichaam rechtop voordat je de stang doortrekt. Hierbij staan de knieën, heupen en schouders op één lijn.

Oefening baart kunst

Cliché maar oh zo waar. Om een juist bewegingspatroon erin te slijten moet dit tot in den treuren herhaald worden. Vooral als er eerst een foutief bewegingspatroon aangepakt moet worden kan het even duren voordat het nieuwe patroon ingesleten kan worden. Gebruik deze drill om de heupstrekken beter te maken:

1.Verticale sprong @bodyweight
2.Verticale sprong @ pvc / stok
3.Verticale sprong met pvc met snatch grip en finish als een snatch-highpull
4.Verticale sprong met pvc met snatch grip en finish als een snatch.
5.Verticale sprong met lege stang en finish als een snatch.
6. Snatch vanaf de knie met lege stang (focus op explosiviteit en extensie)

Geschreven door: Tobias van Leeuwen, Headcoach @ Get Under The Bar

Geef een reactie

Sluit Menu
×

Winkelmand